gezond ontbijt | 5 overheerlijke, gemakkelijke en gezonde tips
mei 22, 2020 gezond ontbijt

gezond ontbijt

Een gezond ontbijt is zeer belangrijk in de ochtend. Helaas wordt deze maaltijd `s-ochtends nog vaak overgeslagen. Zeer ongezond en helemaal niet nodig. 

De reden dat men vaak het ontbijt overslaat ligt aan het feit dat iedereen tegenwoordig in de ochtend druk is. Kinderen die naar school moeten, zelf naar je werk. Kies dan voor een gezond en vooral gemakkelijk ontbijt, zodat je de rest van de dag er weer tegenaan kan.

Het begin van je dag is ontzettend belangrijk. Sla het ontbijt dus niet over.

Waarom gezond ontbijten zo goed is

Een ontbijt mag je eigenlijk niet overslaan als je gezond wilt eten. Juist uit het ontbijt haalt je lichaam voedingsstoffen die je een goede start van de dag geven. Wanneer je in de ochtend niet ontbijt of ongezond ontbijt, dan kun je hier de hele dag last van hebben. 

Je voelt je minder fit en bent zelfs in de avond sneller moe. Heb je weinig tijd of ben je geen brood mens, ga dan op zoek naar een gezond alternatief, maar sla het ontbijt liever niet over.

Om je op weg te helpen, de volgende gezonde ontbijt recepten:

1. Neem eens een pannenkoek als ontbijt

Nee natuurlijk niet een gewone pannenkoek, maar een muesli pannenkoek. Op die manier maken we eenvoudig een gezonde en vezelrijke variant van de bekende pannenkoek. 

Meng hiervoor een evenredig deel muesli, meel en melk met elkaar en voeg per 200 gram een ei toe. 

Bak dit net zoals dat je een pannenkoek zou bakken. Niet alleen ontzettend lekker maar ook vele malen gezonder. Je kunt natuurlijk de pannenkoek beleggen met vers fruit om het compleet te maken. Ook kan je bijvoorbeeld de Green Sugar Icing of de Sukrin melis gebruiken om de pannenkoek te bestrooien.

Veel gezonder en naar ons idee ook veel lekkerder. In ieder geval zal je ochtend goed beginnen met deze gezonde pannenkoek.

2. Geen brood maar toast

Sommige mensen die niet van brood houden, houden wel van toast. Ook geen probleem en net zo gezond als een sneetje brood. In brood zitten nu eenmaal veel essentiële stoffen die je lichaam zeker kan gebruiken in de vroege ochtend. Als we het over brood hebben, dan hebben we het uiteraard over het vezelrijke volkoren brood.

Besmeer de toast met Hüttenkäse en een paar verse tomaatjes. Of bijvoorbeeld met suikervrije jam. Een smeuïg, fris ontbijt vol met koolhydraten die je lichaam de rest van de dag hard nodig kan hebben. 

Je kan uiteraard ook variëren. Probeer bijvoorbeeld ook eens een gekookt ei.

Voor diegene die een koolhydraatarm dieet volgen, komen er steeds meer opties beschikbaar voor koolhydraatarm brood. Probeer je af te vallen door middel van een koolhydraatarm dieet, dan kan je op die manier in de ochtend zelfs genieten van een overheerlijke toast.

gezond ontbijt toast

3.Een groene omelet

Eieren in de ochtend zijn niet vreemd voor de meeste mensen. Hardgekookt, zacht gekookt, gebakken of als roerei. Met eieren kun je gewoonweg alle kanten op. 

Geen enkel probleem ook als je gezond wilt ontbijten. Want een ei bevat veel goede voedingsstoffen, waar je lichaam heel blij van gaat worden als het deze binnenkrijgt. En dat met name in de ochtend. Met een omelet zijn de mogelijkheden ook oneindig. 

Voeg wat groenten toe zoals champignons, paprika en courgette. Zo creëer je snel een zeer groene omelet, super gezond en nog lekker ook. 

De voedingsstoffen die jouw ochtend compleet maken zitten er allemaal in! Minimaal een keer per week een groene omelet, is in onze ogen een echte aanrader.

4. Fruitige kwark

Een ontbijtje dat ook binnen 5 minuten op tafel staat is natuurlijk het bakje met fruit en kwark. Bovendien is dit een ontbijt dat je elke dag kunt variëren als je dat wilt. 

Meng wat kwark of Griekse yoghurt met een schep muesli en wat fruit en je creëert in een snel tempo een gezond en voedzaam ontbijt. Door dagelijks met fruit te variëren eet je nooit hetzelfde. 

Als je dat lekker vindt kunt je ook nog wat noten toe voegen voor extra bouwstoffen.

Voor een lekkere zoete smaak kan je een gezonde, caloriearme zoetstof toevoegen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de suikervervangers van Sukrin, of een product van Green Sugar.

5. Een smoothie voor onderweg

Wanneer je echt haast hebt, zou je kunnen overwegen om een smoothie mee te nemen voor onderweg. Een smoothie moet eigenlijk niet elke dag hetzelfde zijn. Simpelweg omdat het dan snel gaat vervelen. 

Gelukkig is een smoothie snel gemaakt en kun je er volop mee variëren. 

Wat dacht je bijvoorbeeld van sinaasappel met banaan en wat bladspinazie? Je creëert een groen toverdrankje wat je in een mum van tijd voorziet van alle stoffen die je nodig hebt.

Een groene smoothie is ook gewoon een goed idee wanneer je op een ander moment van de dag trek hebt. Het helpt enorm, de per dag voorgeschreven hoeveelheid groenten binnen te krijgen.

Ook voor een smoothie geldt dat je hier gerust een zoetstof zoals erythritol of eventueel xylitol aan toe kunt voegen.

Sla niet over

Voor welk ontbijt je ook kiest, probeer het ontbijt in ieder geval niet over te slaan. Je zult merken dat je minder snel zin hebt in wat lekkers en zoetigheid, als je de ochtend goed begint met een gezond ontbijt. Alleen dit al is een goede motivatie om je ontbijt patroon eens onder de loep te nemen.

Gezond eten is ontzettend belangrijk. Dat geldt niet alleen voor het ontbijt. Het ontbijt overslaan is gewoon een slecht idee. Neem de tijd en trakteer jezelf op een lekker maar vooral ook gezond ontbijt. 

Op die manier begin je ook direct met het binnenkrijgen van de voedingsstoffen zoals dit in de schijf van vijf wordt aangegeven. Een goed begin is immers nog steeds het halve werk.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *