Natural Sweet
juni 20, 2019 Suiker vervangen in je voeding

Suiker vervangen in je voeding

Of je nu wilt afvallen, beter op je gezondheid wilt letten of minder suiker mag eten in verband met diabetes of een andere aandoening, minder suiker binnen krijgen is altijd goed. Het is alleen best lastig om tegenwoordig zonder suiker te eten, dus hoe kun je nu het beste suiker vervangen?

Een suikervrij leven

Niet alle suikers kun je zomaar vervangen voor alternatieven. Volledig suikervrij eten en ondertussen gezond blijven is echt onmogelijk. We hebben namelijk elke dag onze suikers nodig als bouwstoffen. Deze bouwstoffen helpen je om te denken en te bewegen.

Zou je dus volledig suikervrij leven dan zal je hier zeker de gevolgen van ervaren, omdat je lichaam bouwstoffen te kort komt. Daarnaast komen suikers ook voor in verschillende voedingsmiddelen die je absoluut nodig hebt voor een gezond eetpatroon, zoals fruit, brood en zuivel.

Ook kan je suiker vervangen door gebruik te maken van polyolen. Polyolen zijn natuurlijke alternatieven voor suiker. En met veel minder of zelfs helemaal geen calorieën. En bovendien door de lage glycemische index is de invloed op de bloedsuikerspiegel lager of is er zelfs helemaal geen effect. Voorbeelden hiervan zijn erythritol en xylitol.

Het product erythritol kan je in onze webshop bestellen. Zo hebben wij de merken Sukrin, Konzelmann en Edulcorem erythritol.

Minder suikers toevoegen

Dat je niet geheel suikervrij kan leven is dus een feit, maar je kunt er wel voor kiezen om minder suiker aan je voeding toe te voegen of te kiezen voor producten waar geen toegevoegde suikers in zitten. Natuurlijke suikers, dus suikers die van nature al in het product zitten hoef je natuurlijk niet te vervangen. Bijvoorbeeld de appel of in melk, deze suikers kun je prima nuttigen om zo toch aan je dagelijkse, benodigde suikers te komen. Vrije suikers kun je beter vermijden. Een vrije suiker is een suiker product dat later is toegevoegd aan de voeding. Deze vind je onder andere in frisdranken, snoep toetjes en koek. Dit zijn de suikers die je niet nodig hebt.

Suiker in de frisdrank vervangen

Vooral in frisdrank en vruchtensappen zitten erg veel suikers. Zo bevat 1 glas cola wel 6 suikerklontjes. Ook vruchtensappen bevatten veel suikers. In een glas appelsap zit net zoveel vrije suikers als in een glas cola! Vooral voor mensen met diabetes is dit dus erg slecht.

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat iemand met diabetes type 2, die elke dag een blikje frisdrank nuttigt, de diabetes met 20% verhoogd. Beter is het dus om te kiezen voor light varianten, maar ook niet te veel, want hierin vinden we weer zoetstoffen die schadelijk kunnen zijn op langere termijn.

Suiker in kant-en-klare maaltijden

Dat er in frisdrank veel toegevoegde suikers zitten dat weet iedereen. Maar ook in kant-en-klare maaltijden zitten veel vrije suikers. Neem nu een potje pastasaus,  daar kunnen we 3 suikerklontjes in zitten. In de smaak proef je het totaal niet maar ze zijn er dus wel. Ook wok sausen bevatten veel suikers, soms wel 7 suikerklontjes per flesje.

Je hoeft natuurlijk niet te stoppen met pasta en wok gerechten te eten, maar wellicht is het wel verstandiger om de sauzen zelf te maken. Je weet dan wat er precies in je saus zit, het is een stuk verser en ook nog eens veel gezonder. Dit geld ook voor bijvoorbeeld toetjes. Veel kant-en-klare toetjes bevatten erg veel suikers, maak eens je eigen toetje met bijvoorbeeld een suikervervanger. Gezonder voor je lichaam en ook nog lekkerder van smaak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Uw winkelwagen
Subtotaal: 0.00  (0 items)
Uw winkelwagen is leeg
Winkelen!