Wat is erythritol

Wat is erythritol?

Erythritol, misschien heeft u ervan gehoord of misschien niet. Maar wat is erythritol nu precies? 

Erythritol is een zogenaamde polyool, ook wel suikeralcohol genoemd. Voor de duidelijkheid, suikeralcohol betekent niet dat het alcohol bevat.

Erythritol is een natuurlijke polyool en komt van nature voor in bepaalde vruchten en groenten. Het wordt gewonnen door een fermentatieproces.

 

Erythritol, minder zoet dan suiker

Polyolen zijn, in tegenstelling tot Stevia, zogenaamde niet-intensieve zoetstoffen. Waar Stevia vele malen zoeten is dan suiker, zal een polyool nooit zoeter zijn dan suiker.

Het kan ten hoogste de zoetheid van suiker benaderen. Erythritol heeft een zoetheid van ongeveer 70% van suiker. Een groot voordeel van polyolen is de smaak. Het heeft geen nare bijsmaak zoals bij andere intensieve zoetstoffen wel het geval kan zijn.

Erythritol leent zich uitermate goed voor een combinatie met Stevia Rebaudiana A. Een goed voorbeeld hiervan is de Green Sugar. 

Wat is Erythritol en wat zijn de voordelen?

Erythritol bevat in tegenstelling tot andere polyolen geen calorieën, hetgeen een van de belangrijkste voordelen is van erythritol. Zoals hierboven aangegeven heeft het ook een goede smaak, die in de buurt van de smaak van suiker komt.

Een ander voordeel van erythritol is dat het een glycemische index van 0 heeft. Dit houdt in dat het geen invloed op de bloedsuikerspiegel heeft, hetgeen het uitermate geschikt maakt voor diabetici.

Waarom Erythritol geen invloed heeft op de bloedsuikerspiegel

Erythritol wordt voor het overgrote geheel opgenomen in de dunne darm, tot wel 90%. Vervolgens wordt het weer uitgescheiden via de urine. Andere polyolen en suiker worden daarentegen opgenomen in de dikke darm, waardoor deze wel een invloed hebben op de bloedsuikerspiegel. Dit zorgt er wel voor dat erythritol geen energie oplevert.

Gezondheid risico`s erythritol

Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken die nadelen of risico`s van erythritol aan het licht hebben gebracht. Er zijn wel aannames dat erythritol de hersenen zou stimuleren om meer andere zoetigheden te consumeren. Dit is echter niet wetenschappelijk bewezen.

Wij raden echter wel aan, zoals voor bijna alles geldt, consumeer met mate. Bij overmatig gebruik, hetgeen per persoon verschilt, kunnen er laxerende effecten optreden.  Er bestaat geen ADI (Aanvaardbare Dagelijkse Inname) voor erythritol.

Internationaal gebruik van Erythritol

In Japan wordt erythritol sinds begin 90`er jaren veel gebruikt en sinds ongeveer 1995 wordt het ook in de Verenigde Staten gebruikt. De toelating in de Europese Unie bestaat sinds 2003.

De strenge regelgeving en benodigde studies liggen ten grondslag aan deze relatief late toelating. Echter geeft dit uiteraard wel veel zekerheid over de veiligheid van het product.

Heeft Erythritol een E-nummer?

Erythritol heeft een E-nummer en wel E968. Er bestaan echter veel misverstanden over E-nummers en deze worden helaas ook weleens misbruikt om mensen bang te maken. Bijna alles heeft een E-nummer. Een tomaat bevat bijvoorbeeld al meer dan 10 E-nummers.

E-nummers zijn stoffen die worden toegevoegd om eigenschappen van voedingsmiddelen te verbeteren en kunnen zowel natuurlijk als wel kunstmatig zijn. Een stof krijgt niet zomaar een E-nummer, hier gaat een heel traject aan vooraf. Het belangrijkste is dat de stof niet schadelijk mag zijn voor de gezondheid. (Bron: www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/e-nummers.aspx).

Als u meer te weten wilt komen raden wij u aan de bovenstaande link te raadplegen en niet te veel te kijken naar allerlei opinies die u op internet tegenkomt. Veelal zijn dit slechts meningen die niet onderbouwd zijn.

Recente onderzoeken en studies naar erythritol

Een recente studie (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5011233/), onder 485 schoolkinderen toont aan dat erythritol een zeer goede uitwerking op de tanden heeft. Zelfs beter dan xylitol, wat als een van de grote voordelen heeft dat het goed is voor het gebit.

Erythtritol beschermt wellicht de bloedvaten tegen schade door hoge bloedsuikers. Dit is een onderzoek waarbij de universiteit van Maastricht nauw bij verbonden is (bron: https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/nieuws/zoetstof-erythritol-beschermend-effect-op-bloedvaten-bij-diabetes)

De vraag wat is erythritol kunnen wij kortweg beantwoorden als een 100% natuurlijke suikervervanger, zonder calorieën en zonder andere negatieve gevolgen voor uw gezondheid. Het heeft echter niet de zoetheid van suiker. 

Gebruik van erythritol

Erythritol kan praktisch in elk recept worden gebruikt ter vervanging van suiker. Echter door de lagere zoetheid zult u er wel iets meer van moeten gebruiken. Bij Natural Sweet vindt u de Edulcorem Eryhtirol. Dit is een 100% Europees product en GMO vrij. 

Voor al onze recepten kunt u ook in plaats van Green Sugar de Edulcorem Erythritol gebruiken. Bijvoorbeeld de suikervrije kwarktaart of taartbodem van amandelmeel. Zoals aangegeven wel even de hoeveelheden aanpassen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Uw winkelwagen
Subtotaal: 0.00  (0 items)
Uw winkelwagen is leeg
Winkelen!